Hoe inventief
Chesitek Primary School, de school waar we elke dag weer met veel enthousiasme verwelkomd worden. Wat ons opvalt is de enorm inventieve manier waarop de leerkrachten de afwezigheid van materalen ondervangen om toch zo effectief mogelijk les te geven. Ook de manier waarop de theorie wordt toegepast is zodanig creatief, dat de kinderen zien hoe ze dat zelf in hun eigen omgeving ook toe kunnen passen.
Bij Science Tech in grade 4 (onze groep 6) leren de leerlingen deze week over ‘floating and sinking’. De docent verdeelt de klas in groepen van 8 en laat ze een teiltje vullen met water. Vervolgens moeten ze doppen van flesjes langzaam op het water leggen en kijk: de doppen drijven. Daarna gaan de kinderen naar buiten met de doppen en slaan ze dubbel. Nu leggen ze deze doppen langzaam in het water en kijk: de doppen zinken doordat de vorm veranderd is. Fantastisch om te zien hoe deze docent onderwijs aanschouwelijk maakt met gebruik van minimale materialen.
Bij Social Studies in grade 4 val ik met de neus in de boter: de kinderen gaan springtouwen van sisaltouw maken. De bladeren van de sisalplant zijn aanwezig. Om het vocht uit de bladeren te halen en enkel de vezels over te houden, wordt een deksel van een theepot gebruikt. De vezels moeten even drogen en dan wordt er touw van gevlochten (zie foto). Het touw gaat verkocht worden aan ouders, waardoor de klas weer geld heeft om iets anders te kopen. Ook worden er worteltjes gezaaid die de klas later gaat verkopen. Van hout en spijkers zijn er mooie harken gemaakt. In de bodem van een groot blik zijn gaten gemaakt en zo ontstaat er een gieter (zie foto).
Teaching with impact: nou en of!
Christijn en Hillie
Reactie plaatsen